35% по-малко разходи за обслужване при автомобил с електрическо задвижване
Поддръжката и грижите за автомобил с електрическо задвижване се различава от тези при автомобилите с класически двигател с вътрешно горене: няма запалителни свещи, няма изпускателна система, няма трансмисия. А това пести време и средства. Въпреки това редовното обслужване в оторизиран сервиз е важно и не трябва да се пропуска.
Според Института за автомобилна индустрия (IFA) към Университета по икономика и околна среда (HfWU) в Нюртинген-Гайслинген разходите за ремонт и поддръжка при електрическите автомобили са с около 35% по-ниски от класическите двигатели с вътрешно горене. Различия има и при регулярните инспекционни обслужвания на автомобилите.
Защо електрическите автомобили се нуждаят от по-рядко обслужване?
Заради различната система на задвижване в електрическите автомобили не се монтират много от частите, използвани при традиционните двигатели с вътрешно горене. Сред тях са въздушният, горивният и масленият филтър, компоненти от системата за охлаждане на двигателя, запалителните свещи, както и износващи се части като изпускателната система или съединителя. Електромобилите използват трифазни синхронни електродвигатели, при които няма износващи се вследствие на контакт и триене четки. Затова те практически не изискват почти никаква поддръжка. Наред с това, автомобилите задвижвани на електричество са без ръчна скоростна кутия.
На кратко: По-малкият брой компоненти означава по-ниски разходи за сервизна поддръжка - така електроавтомобилите генерират предимства въз основа на спецификата си на конструиране.
Кои компоненти трябва да се проверяват редовно при автомобилите задвижвани с електричеств?
Спирачките са сред компонентите, които както и преди изискват редовна поддръжка. При електрическите автомобили обаче традиционната спирачна система се използва в по-малка степен и подмяната на износващи се части се налага по-рядко. Този факт се дължи преди всичко на рекуперацията. Това означава, че по време на спирачния процес се осъществява преобразуване на кинетичната енергия в електрическа, която от своя страна зарежда батериите. Този процес действа като моторна спирачка, благодарение на което традиционната спирачна система се използва и износва по-малко в сравнение с автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
В същото време кормилната уредба, климатичната система, колелата и гумите продължават да изискват редовно сервизно обслужване, а инспекционните прегледи трябва да се извършват на интервали, сходни с тези при автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
Въпреки че някои от типичните за двигателите с вътрешно горене компоненти са отпаднали, към инспекционната листа за поддръжка на електрическите автомобили се добавят други специфични елементи. Един от тях е акумулаторната батерия, която подлежи на визуална проверка: в рамките на общото сервизно обслужване се преглеждат куплунгът за зареждане и кабелите, както и състоянието на самата акумулаторна батерия.
В същото време кормилната уредба, климатичната система, колелата и гумите продължават да изискват редовно сервизно обслужване, а инспекционните прегледи трябва да се извършват на интервали, сходни с тези при автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
Въпреки че някои от типичните за двигателите с вътрешно горене компоненти са отпаднали, към инспекционната листа за поддръжка на електрическите автомобили се добавят други специфични елементи. Един от тях е акумулаторната батерия, която подлежи на визуална проверка: в рамките на общото сервизно обслужване се преглеждат куплунгът за зареждане и кабелите, както и състоянието на самата акумулаторна батерия.
Как степента на износване при електромобила може да бъде сведена до минимум?
Повечето електромобили използват литиево-йонни акумулаторни батерии. Ако искате да се грижите добре за батерията на Вашия автомобил, не я оставяйте с по-малко от 20% заряд за по-дълги периоди от време.
Подобно на смартфоните, които също използват литиево-йонни батерии, подходът при презареждане на акумулаторната батерия на електрическите превозни средства може да удължи експлоатационния й срок. Зареждането с променлив ток в домашни условия например е за предпочитане пред зареждане с постоянен ток от станция за бързо зареждане. Тъй като акумулаторната батерия е най-скъпата част от електромобила, правилното отношение и грижите за нея винаги ще бъдат от полза.
Собствениците на електрически автомобили трябва да следят и друга важен износващ се компонент, какъвто са гумите. Електромобилите се отличават с много по-висок въртящ момент от повечето автомобили. Честото бързо ускорение обаче може да доведе до по-бързо износване на гумите. Така че умереният старт е за предпочитане, а при покупка и поддръжка на гумите трябва да имате предвид специалните изисквания на електрическите автомобили към тях.
Колко често трябва да се посещава сервиз?
В зависимост от оборудването, изминатия пробег или възрастта на автомобила е необходимо обслужване на фиксиран или гъвкав интервал от време. При автомобилите задвижване с електричество отговорът на този въпрос е по-лесен. Ние обобщихме за Вас тази информация за e‑Crafter, Multivan eHybrid и ID.моделите.
Сервизни интервали при e-Crafter
При този модел инспекцията трябва да е според следните събития:
- Първа инспекция след 30 000 км или 2 години1
- Следващи инспекции след всеки 30 000 км или 1 година1
- Смяна на спирачна течност на всеки 2 години
1 В зависимост от това, кое събитие настъпи първо.
Сервизни интервали при Multivan eHybrid
- Смяна на масло на всеки 15 000 км или след 1 година1
- Инспекция на всеки 30 000 км или след 2 години1
1 В зависимост от това, кое събитие настъпи първо.
Сервизни интервали при всички ID. модели
Според указанията на таблото, но не по-късно от две години и без ограничение в
пробега със смана на спирачна течност и филтър на купе.
Мога ли да отправя запитване за час за посещение в сервиз през автомобила си?
Да, възможно е. От полза ще Ви е предупредителната индикация, която ще откриете върху дисплея на арматурното табло или във инфотеймънт системата на автомобила.
На какво трябва да обърна внимание, когато избирам сервиз за моя електрически автомобил?
Когато настъпи моментът Вашия електрически автомобил да премине редовно обслужване съгласно указанията на производителя, Вие трябва да посетите оторизиран сервизен комплекс. Защото работата по системите с високо напрежение може да се извършва само от подходящо обучени и оборудвани сервизни центрове. Преди да започне работа по автомобила, механикът трябва да провери дали системата с високо напрежение е правилно денергизирана, така че сервизните дейности да могат да се извършват без проблеми.
По принцип важи правилото, че ако изберете Volkswagen оторизиран сервизен център, може да сте сигурни, че всички необходими изисквания ще бъдат изпълнени.