Volkswagen Лекотоварни автомобили системно продължава своята трансформация и се стреми да расте значително в средносрочен план. На днешната годишна пресконференция, главният изпълнителен директор Карстен Интра потвърди стратегията GRIP2025+.
Компанията със седалище в Хановер, постигна важни етапи в изпълнението на тази стратегия през изминалата година: от световната си премиера и началото на продажбите, новият Caddy е много положително приет на всички пазари.
Сътрудничеството с Ford по три автомобилни проекта върви по график, което дава тласък на офанзивата за бизнес клиенти на Volkswagen Лекотоварни автомобили. Сред премиум доставчиците на автомобили за семейството и за отдих успешният сегмент на кемпер ванове беше разширен с новия Caddy California. За всички California модели броят на поръчките, направени през 2020, е с ръст от около 60% спрямо предходната година.
Като част от стратегията GRIP Карстен Интра обяви и ново подразделение под шапката на Volkswagen Лекотоварни автомобили, в което се обединяват дейности по всички аспекти на услугите за мобилност и развитието на автономното шофиране. Автономните превозни средства ще бъдат тествани още през тази година.
Световната Ковид пандемия оказа сериозно влияние върху бизнеса на Volkswagen. От една страна, основните пазари бяха под карантина, доставчиците бяха изправени пред сериозни предизвикателства, а потребителите бяха сдържани по отношение на покупките.
От друга страна, подчерта Карстен Интра, лекотоварните автомобили на Volkswagen са от още по-голямо значение във времена като тези: "Нашите автомобили доставят важни стоки, те са на пътя, работят и като мобилни сервизи и превозват лекари и полицаи там, където са необходими.
Именно последната година показа, че с нашите превозни средства и услуги ние сме важна част от обществената система. Ние сме от полза на хората и на обществото като цяло", обясни председателят на Управителния съвет на годишната пресконференция.
Нови подразделения за автономно шофиране и нови услуги за мобилност.
Volkswagen Лекотоварни автомобили играе водеща роля в развитието на автономното шофиране в концерна. Това се случва в сътрудничество с Argo AI. "Нашите превозни средства са на логичното първо място при използването на автономни системи. Очакваме до 2025 г. да видим автономни системи на Volkswagen Лекотоварни автомобили в търговската мрежа", обясни Карстен Интра. Новите услуги за мобилност (MaaS: Мобилност като услуга и TaaS: Транспорт като услуга) също се разработват от Volkswagen с бърз темп. Пример за услуга на MaaS е доставчикът на споделено пътуване MOIA, който е започнал дейност в Хамбург и Хановер. Като пример за бъдещи услуги на taaS, Интра представи старт-ъпа Cito, която ще стартира през лятото. Cito е дигитална B2B платформа за куриерски услуги. Наред и с други източници началният капитал идва от т. нар. "Фонд за иновации II", който се управлява от работническия синдикат на концерна. "Това е истински старт-ъп - пример за бързо, гъвкаво, истинско предприемачество."
Поради голямото значение на услугите за мобилност и на потенциала на автономното шофиране Volkswagen Лекотоварни автомобили обединява тези дейности в ново подразделение. То включва освен MaaS/TaaS/AD, МОIА и Cito и инвестициите в Argo AI и всички дейности, свързани с развитието на автономното шофиране. "В това ново подразделение, което едновременно формира третия стълб на нашата стратегия - ще се инвестира в средносрочен план значителна част от нашия оборот и печалба", обяснява Карстен Интра.
Ръководството на дружеството също така твърдо определи целите за устойчивост в стратегията. От една страна марката се фокусира върху електрификацията на гамата, включително върху новия Multivan като plug-in хибрид още тази година и изцяло електрическия ID. Buzz следващата година. От друга, екипът работи усилено върху намаляването на вредното въздействие върху околната среда в производствения процес. Това включва по-ниската консумация на енергия и вода, както и намаляване на отпадъците и на емисиите на CO2. До 2025 г. марката ще реализира намаление с общо 50% в сравнение с 2010 г. В Хановер вече е постигнато намаление от 39%.
Финансови резултати за 2020 г.
Финансовите разходи, необходими за преобразуването, вече могат да се видят в разходите за развитие и инвестициите в баланса през 2020 г., както обяснява директорът по финансите Холгер Кинчер. Разходите за разработка, преди всичко за ID. Buzz и автономното шофиране, се увеличиха през 2020 г. с около 100 милиона евро на обща стойност около 1 милиард евро. Инвестициите в баланса се увеличиха за същия период с 31% до общо 966 млн. евро. "Тези инвестиции осигуряват бъдещето ни и завръщането ни към пътя на растеж от 2022 г.", каза Кинчър. В резултат на спада от 24,4% на година в условията на Ковид пандемията, оборотът намаля с 18% до 9,4 млрд. евро (предходната година 11,5 млрд. евро). Тъй като автомобилите с търговско предназначение на Volkswagen все още не са успели да постигнат целите на намаляване на CO2, за първи път бяха натрупани данъци в размер на 340 млн. евро. Общо тези дебитни позиции са довели до оперативен резултат от -454 млн. евро (предходната година 510 млн. евро).
Холгер Кинчър подчерта успеха на програмата за вътрешно подобряване на печалбата, наречена "GRIP Performance". Тази програма е твърдо заложена в корпоративната стратегия и обединява висока ценова дисциплина и оптимизиране на приходите. Само през 2020 г. беше възможно да се постигнат подобрения на печалбата от около 600 млн. евро. Програмата се изпълнява стриктно. Голямото предимство, каза финансовият директор, е устойчивата ориентация на програмата. По този начин компанията ще продължи да се възползва от мерките в бъдеще.
Продуктовото портфолио е актуализирано и разширено
През 2020 г. марката представи изцяло новия Caddy. Въз основа на платформата MQB, сега моделът предлага стандарти за комфорт при шофиране, системи за подпомагане на водача и инфомотейнмънт, които са напълно нови в сегмента. С кемпер минивана Caddy California се разширява гамата от кемпер модели на Volkswagen, към която се числят Grand California и популярната California 6.1. Volkswagen Лекотоварни автомобили ще произвежда и "City Van" на Ford, като планираното производство започва в завода в Познан през 2022 г. След няколко седмици марката ще представи новия Multivan, достъпен също и в хибриден вариант plug-in. Той разширява предлагането в сегмента на вановете, тъй като моделът T6.1 запазва позиции като здрав автомобил с търговско предназначение и задвижване на всички колела. "Това е смяна на парадигмата в нашия "Bulli" свят. Допълнително сме подпомогнали популярната концепция на модела, без да се променят удобствата и размерите на автомобила, както и вътрешното пространство и гъвкавостта му." Следваща година идва напълно електрическият ID. BUZZ в пътническа и товарна версия - иконата на бъдещето от Хановер. Моделът ще бъде въведен и на американския пазар.
След още една година сътрудничеството с Ford на пазара ще бъде представен и новият Amarok. Председателят на Управителния съвет подчерта ясната цел на Volkswagen Лекотоварни автомобили, представяйки нова скица на дизайна: "Това няма да бъде просто фантастичен пикап. Това ще бъде и истински Фолксваген - с ясна ДНК в технологиите и дизайна."
Решението в Хановер да се произвеждат премиум електрически превозни средства и за други марки на концерна от 2024 г., гарантира защита на работните места. "Преди 65 години, първият "Bulli" е слязъл от поточната линия в Стьокен. Сега ние развиваме завода като един от най-модерните в целия концерн. За тази трансформация ние ангажирахме служители, които да проследят това преобразяване с голяма отдаденост и ангажираност", допълни председателят.
Перспектива
За настоящата година управителният съвет на Volkswagen Лекотоварни автомобили предвижда да достави на клиентите си повече от 400 000 превозни средства, което е значително над нивото от 2020 г. Поради инвестициите в преобразуването на заводите и въвеждането на изцяло електрически модели, оперативният резултат от подразделение "Car Business" се очаква да бъде отрицателен и през 2021 г. Карстен Интра изясни обаче: "Нашата стратегия GRIP е план за растеж. В средносрочен план ще растем осезаемо по отношение на доставените автомобили, оборота и крайните резултати и ще бъдем печеливши отново. По пътя към постигането на целта ще преглътнем две години с отрицателен резултат в подразделение "Car Business". Нашата цел е да изиграем ключова роля с Volkswagen Лекотоварни автомобили в оформянето на мобилността през следващото десетилетие."