Хановер, май 2024 г. Експертите от отдела "Класически автомобили" към Volkswagen Лекотоварни автомобили разкриха поредното историческо бижу, с което допълниха невероятната колекция от класически образци на легендарния Volkswagen Bulli. След впечатляващата трансформация на микробуса за офроуд употреба в триосно изпълнение и задвижване с гъсенични вериги отзад, сега класическият отдел представя официално своята най-нова находка - уникален железопътен вариант на микробуса от 1955 година, известен като Klv-20. Интересното в случая е това, че не става дума за обичайното при ремонтни дейности или аварии заместващо влаковете средство за автобусен транспорт, а за истински VW микробус, трансформиран за движение по железопътните релси - своеобразна невероятна кръстоска между влакова мотриса и VW Bulli. Класическият отдел на Volkswagen Лекотоварни автомобили (VWNO) ще представи това необичайно превозно средство на феновете на марката на 2-ри юни 2024 година в Хановер в рамките на първото събитие "Bulli & Coffee" и в чест на международното събитие International VW Bus Day.
През 1954 година Германските федерални железници (Deutsche Bundesbahn) са изправени пред предизвикателството да открият и да закупят най-подходящите нови компактни железопътни превозни средства за екипите на техническото обслужване. В крайна сметка и след оценка на наличните предложения и възможности, отговорниците взимат оригинално решение - вместо да се разработва ново превозно средство от нулата, да се използва трансформирана с ходова част за движение по железопътни релси версия на универсалния Volkswagen Transporter.
Дейностите по проектирането на трансформацията и изработката на компактното превозно средство с двигател с вътрешно горене и обозначение Klv-20, са възложени на две компании. В рамките на една година фирмите Мартин Байлхак (Martin Beilhack) от Розенхайм и Вагон унд Машиненбау ГмбХ (Waggon- und Maschinenbau GmbH) от Донаувьорт преработват успешно за ползавене от железниците по 15 автомобила Volkswagen. Образецът, който сега се включва в класическата колекция на VWNO, е произведен от Beilhack.
Железопътните варианти на легендарния Bulli са били използвани главно в депата за поддръжка на железопътния състав и сигнализацията, за извършване на инспекции по железопътните трасета и за придвижване на специалистите по поддръжка до съответните участъци. В крайна сметка Klv-20 остават в експлоатация доста дълго време и са окончателно изведени от употреба едва през 70-те години на ХХ век. Днес са останали броени Klv-20, които са все още в движение и в добро техническо състояние - като добавения към класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили екземпляр с фабричен номер 20-5011.
Конструкцията на Klv-20 е съставена от три основни компонента - каросерията, заимствана от лекотоварния T1 Kombi, боксерния бензинов ДВГ на Volkswagen с максимална мощност 21 кВт/28 к.с. и специално разработената ходова част с хидравличен механизъм за повдигане и обръщане, който позволява Klv-20 да бъде повдигнат, обърнат и поставен обратно на релсите от един човек. По този начин компактната мотриса може да продължи движението си нормално и направо по същия коловоз, вместо да се налага да се връща на задна предавка до първата възможна точка за маневриране. По този начин Klv-20 се превръща в уникално и много гъвкаво за употреба железопътно превозно средство.
Впечатляващата железопътна дрезина на основата на Bulli от 1955 година
Klv-20 на път по живописния маршрут в Ленгенфелд унтерм Щайн
Железопътният Bulli в движение по виадукта на височина 24 метра над Ленгенфелд
Железопътният Bulli може да развие скорост до 70 км/ч
"Контролният център" на Klv-20 от 1955 година
Впечатляващата железопътна дрезина на основата на Bulli от 1955 година
Klv-20 на път по живописния маршрут в Ленгенфелд унтерм Щайн
Железопътният Bulli в движение по виадукта на височина 24 метра над Ленгенфелд
Железопътният Bulli може да развие скорост до 70 км/ч
"Контролният център" на Klv-20 от 1955 година
За да се осигури пълното съответствие на "железопътния Bulli" с изискванията по отношение на обслужващия железопътен състав, обичайните за модела предни и задни светлини са отстранени и тези отвори в каросерията са покрити със стоманени панели. След това на необходимите за целта места са монтирани предвидените за железопътните превозни средства стандартни светлини - две бели светлини отпред и една червена отзад.
Включеният в колекцията на VWNO екземпляр от Klv-20 започва своята железопътна кариера в депото на гара Платлинг, Федерална провинция Бавария и на по-късен етап е използван в депото за поддръжка на сигнализацията в Платлинг. След извеждането му от експлоатация през 70-те години на миналия век, железопътният микробус намира нов дом в региона Пфалц в Югозападна Германия, а през 1988 година е придобит от колекционер на железопътна техника от провинция Хесен. Отскоро "железопътният Bulli" вече е част от колекцията класически превозни средства на Volkswagen Лекотоварни автомобили в Хановер.
Един от множеството любопитни факти при този необичаен Bulli е и наличието на официална търговска брошура, в която автомобилът е описан по следния начин (извадка от оригиналната брошура):
"Релсово превозно средство за универсална употреба
Компактен микробус с привлекателно оформена, аеродинамична и подходящо оборудвана каросерия на базата на модела VW Kombi.
Превозните средства, класифицирани официално като "Тип GBA 1", са оборудвани с изпитания и доказал своите качества четирицилиндров четиритактов бензинов двигател, произведен от VW. Директно свързаната с него механична предавателна кутия с ръчна смяна на предавките има четири степени за движение напред и една задна предавка. Тягата се предава от трансмисията към задвижващите колела посредством две странични полуоси с шарнирни възли.
Задвижващият агрегат е монтиран към носещата рама, изпълнена като заварена конструкция от здрави стоманени профили. Към рамата е присъединено и съвременното, осигуряващо надеждно и комфортно водене окачване на колелата.
С помощта на ръчна помпа дрезината може да се повдигне и завърти в желаната посока на движение
След лесното завъртане дрезината отново стъпва на релсите
Гледката с Bulli на железопътен прелез не е нещо необичайно - освен ако той самият не се движи по релсите
Диаметърът на колелата е 550 милиметра
Двигателят на Volkswagen с работен обем от 1192 см3 развива максимална мощност от 21 кВт/28 к.с.
С помощта на ръчна помпа дрезината може да се повдигне и завърти в желаната посока на движение
След лесното завъртане дрезината отново стъпва на релсите
Гледката с Bulli на железопътен прелез не е нещо необичайно - освен ако той самият не се движи по релсите
Диаметърът на колелата е 550 милиметра
Двигателят на Volkswagen с работен обем от 1192 см3 развива максимална мощност от 21 кВт/28 к.с.
Колелата са изработени от стомана и са с диаметър 550 милиметра. Между контактната повърхност и централната част на колелото са поставени гумени елементи по системата "Bochumer Verein", с което се постига много ефективно потискане на външния шум и шумоизолация на купето на автомобила. Едновременно с това решение, превозните средства могат да бъдат оборудвани и с обикновени колела. На осите са използвани ролкови лагери, а на четирите колела са монтирани барабанни спирачки с вътрешни челюсти, задействани посредством спирачен педал и маслено-хидравлична система. Едната двойка колела може да бъде застопорена и механично чрез заключващия се лост на ръчната спирачка.
Каросерията е монтирана към рамата чрез гумени елементи. Купето е оборудвано с три удобни тапицирани общи седалки - едва двуместна в отделението за водача и две триместни в отделението за пътниците. Двете седалки в пътническото пространство могат лесно да се демонтират, за да позволят използване на освободения обем за превоз на различни товари. Отделението за водача има две врати, а достъпът до пътническото, респ. товарното отделение се осъществява през широка странична двукрила врата. Фаровете, задните светлини и вътрешното осветление са хармонично интегрирани в каросерията. Блокът на задвижването е разположен компактно в задната част на автомобила и е лесно достъпен отвън чрез отделен капак.
Превозното средство е оборудвано с хидравлично устройство за повдигане и обръщане със завъртане, което е върху здрава опора на релсите. Механизмът се задейства посредством ръчна помпа, с което се дава възможност за завъртане на превозното средство в желаната посока на движение без съществено усилие."
Това е краткото описание на необичайното превозно средство, дело на компанията Beilhack. В автомобила липсват напълно огледала за обратно виждане и волан - куриозен факт, който със сигурност няма да изненада любителите на железопътната техника, но предизвиква напълно неочаквано и непознато усещане за феновете на Bulli. Направо сюрреалистично преживяване създават още първите няколко метра, изминати с Klv-20, но човек бързо свиква с равномерното тракане на релсите и започва да се наслаждава на околния пейзаж.
Klv-20 на път по живописния маршрут в Ленгенфелд унтерм Щайн
Новата по-голяма задна светлина изглежда впечатляващо
Дрезината използва т.нар. стандартно междурелсие (1435 мм габарит на коловоза)
Впечатляващият железопътен Bulli от 1955 година е ново попълнение в класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили
До високия семафор железопътният Bulli изглежда като играчка
Klv-20 на път по живописния маршрут в Ленгенфелд унтерм Щайн
Новата по-голяма задна светлина изглежда впечатляващо
Дрезината използва т.нар. стандартно междурелсие (1435 мм габарит на коловоза)
Впечатляващият железопътен Bulli от 1955 година е ново попълнение в класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили
До високия семафор железопътният Bulli изглежда като играчка
Първото съвременно пътуване на редкия екземпляр е извършено по живописното "дрезиново" железопътно трасе в Ленгенфелд унтерм Щайн.
Тобиас Твеле от класическия отдел на Volkswagen Лекотоварни автомобили, описва това приключение по следния начин - "За нашия екип връщането на Klv-20 в реална експлоатация само по себе си беше много вълнуващо преживяване. За нас в класическия отдел версиите на Bulli, които не сме виждали или карали съвсем не са толкова много, но този железопътен микробус беше нещо наистина ново и впечатляващо дори за нас! Ето защо първото преминаване през 24-метровия виадукт беше много емоционален момент за всички от екипа. В рамките на това първо пътуване по релсите изминахме общо над 32 километра, от които пет километра през тунели, покрихме положителна денивелация от 154 метра и преминахме безброй пъти през впечатляващия виадукт Ленгенфелд с дължина 244 метра.
Всеки, който желае да види на живо уникалния по рода си "железопътен микробус" наред с още няколко забележителни експонати от класическата колекция на Volkswagen Лекотоварни автомобили, ще има възможност да го направи в Хановер на 2 юни 2024 година. По случай втория INTERNATIONAL VOLKSWAGEN® BUS DAY на площите на паркинга на центъра за обслужване на клиенти на завода на Volkswagen Лекотоварни автомобили в хановерския квартал Щьокен за феновете на легендарния микробус на Volkswagen ще се проведе срещата Bulli & Coffee. Вдъхновено от много популярните в САЩ подобни срещи, събитието ще започне в 9:00 и ще приключи в 12:00 часа според обичайния за този формат график.
Каросерията е монтирана на рамата чрез болтове и гумени тампони
Пътническото отделение предлага две удобни триместни седалки
В съответствие с железопътните стандарти са монтирани два нови фара
Пътническото отделение предлага две удобни триместни седалки
Двигателят на Volkswagen с работен обем от 1192 см3 развива максимална мощност от 21 кВт/28 к.с.
Видимостта отзад се осигурява от една голяма вместо от две по-малки задни светлини
Каросерията е монтирана на рамата чрез болтове и гумени тампони
Пътническото отделение предлага две удобни триместни седалки
В съответствие с железопътните стандарти са монтирани два нови фара
Пътническото отделение предлага две удобни триместни седалки
Двигателят на Volkswagen с работен обем от 1192 см3 развива максимална мощност от 21 кВт/28 к.с.
Видимостта отзад се осигурява от една голяма вместо от две по-малки задни светлини
Срещата "Cars & Coffee" е чудесна възможност за среща на голям брой съмишленици и запалянковци на открит паркинг с чудесни възможности за обсъждане на всичко, свързано с любимите автомобили. Събитието няма официална програма или организирани забавления - фокусът е поставен върху автомобилите и техните истории. Събитието приключва по обяд, което дава на участниците време за други занимания със семейството или приятелите през останалата част от деня.