Хановер, 30 януари 2025 година - Изложението Bremen Classic Motorshow отвори врати на 31 януари. Отделът за класически автомобили на Volkswagen Лекотоварни автомобили пътува към форума в Бремен по все още затрупаните със сняг пътища на Федералната република с два напълно подходящи за суровите зимни условия класически съкровища с двойно предаване - току-що реставрираният T3 syncro 16" с бордова каросерия, произведен в едва 60 екземпляра и T4 Multivan Syncro, известен като "Rekordwagen". Представянето на тези впечатляващи експонати има основателна причина - през 2025 година Volkswagen Лекотоварни автомобили ще отбележи "40 години двойно предаване" под мотото "Нямаме нужда от пътища, за да се движим напред." И това е самата истина, защото версиите syncro на поколенията T3 и T4, както и T5 и T6 4MOTION след тях допринесоха значително за славата на легендарния "Bulli" сред пътешествениците, професионалистите и почитателите на къмпинга сред природата, които често напускат утъпканите пътища. Експозицията на Volkswagen Лекотоварни автомобили на щанда на класическото изложение в Бремен обърна поглед назад към четирите успешни десетилетия на моделната гама с двойно предаване и отправи поглед напред в бъдещето, където седмото поколение на "Bulli" в лицето на новите Multivan, California, Transporter, Caravelle и ID. Buzz също предлага версии с двойно предаване 4MOTION.
T2 в пясъците на Сахара. Първият T3 syncro влиза в серийно производство през 1985 година, но историята на приключенията с двойно предаване при "Bulli" започва много по-рано - още през 70-те години на миналия век и с дейното участие на ръководителя на развойната дейност на серията Transporter Густав Майер (1925-2014). Той е голям пътешественик и харесва предизвикателствата - страст, която неведнъж го отвежда по прашните пътища на Сахара зад волана на T2, който по онова време предлага само класическата за модела концепция за задно предаване. Но не за дълго. Идва момент, в който на Густав Майер очевидно му омръзва да вади лопатата, за да изрива затъналия в пустинните пясъци на Северна Африка "Bulli" и възлага на своя екип да проектира версия на T2 със задвижване на четирите колела. Резултатите от тестовете на първия прототип, някои от които наистина се провеждат из дюните на Сахара, са оценени като положителни и през 1978 година започва изработката на пет изпитателни автомобила Т2 с възможност за включване на задвижването на предния мост. Едновременно с това обаче, представеното през 1967 година поколение Т2 вече наближава края на жизнения си цикъл и затова честта да бъде първият лекотоварен модел на Volkswagen, оборудван със система за двойно предаване, в крайна сметка се пада на Т3.
T3 syncro дебютира през 1985 година. Още при създаването на новото поколение T3, то е замислено не само като класически лекотоварен автомобил, а и като верен спътник за наистина продължителни и предизвикателни пътешествия по света. Причината е проста - до този момент на пазара практически не съществува надеждно и високопроходимо превозно средство под формата на просторен микробус. За да се осигурят необходимите конструктивни предпоставки, подовата платформа на представения за първи път през 1979 година Т3 със задно предаване разполага с достатъчно пространство за инсталиране на карданен вал и диференциал на предния мост. Така че основата е налице от самото начало, но разработката на варианта с двойно предаване до желаното съвършенство и постигането на станалата легендарна впоследствие "вечна" надеждност на модела отнема още известно време. Всичко е готово през 1985 година, когато на пазара дебютират първите syncro версии на Transporter и Caravelle. При разработката и процеса на конструиране на серийните версии на вариантите syncro, инженерите на Volkswagen си сътрудничат тясно със специалистите на Steyr-Daimler-Puch - реномирана в бранша компания, прочута със своята висококомпетентна специализация в областта на разработката и производството на високопроходими автомобили с двойно предаване. Напълно логично, заключителният монтаж на T3 syncro е поверен на специалистите в завода на Steyr-Daimler-Puch в австрийския Грац.
Новите версии с повишена проходимост. За разлика от първите изпитателни прототипи на базата на T2, системата за двойно предаване на серийния T3 syncro вече е перманентна - предният мост не се включва допълнително, а е постоянно свързан посредством карданния вал чрез вискосъединител, осигурявайки много по-голямо удобство за водача. Освен гъвкава и функционална, системата syncro се доказва като много здрава и способна да работи перфектно при почти всякакви условия и натоварване. Сред предимствата на използваното решение с вискосъединител е и фактът, че обичайният при класическите системи за двойно предаване централен диференциал, който се грижи за компенсиране на разликите в оборотите на предния и задния мост, при syncro не е необходим - неговата задача също се изпълнява от пълния със силиконово масло вискосъединител. Всички компоненти на системата за двойно предаване са надеждно защитени от евентуални удари и повреди при движение в пресечен терен посредством множество усилени стоманени панели на дъното на каросерията. Ходовата част също е усилена с модифицирани пружини и по-твърди амортисьори, а клиренсът при syncro версиите е увеличен с 60 милиметра. Използваната при тях трансмисия също е различна - инженерите на компанията залагат на т.нар. "4+G" решение с четири нормални предавки за движение напред и една понижаваща предавка за преодоляване на трудни терени извън пътя. Като допълнително оборудване се предлагат и възможност за блокировка на диференциалите на предния и задния мост, както и пакет "лоши пътища", който освен всичко друго включва усилени полуоси, специален демпфер на вибрациите в силовото предаване и редица елементи за усилване на структурата на каросерията. Напълно оборудваните с изброените допълнения версии на syncro предлагат впечатляващи offroаd характеристики - клиренс от 215 милиметра на предния мост, ъгъл на подход на предния надвес от 22 градуса и ъгъл за преодоляване на рампа от 24 градуса. Така, от гледна точка на ходовата част и технологията на задвижване, версиите с двойно предаване на "Bulli" се доближават плътно до нивото на класическите всъдеходи, но предлагат много повече пространство и комфорт за големите приключения в живота.
T3 с 16-цолови колела и версия с бордова каросерия. За да бъде на висотата на най-екстремните приложения отвъд утъпканите пътища, от 1987 година T3 syncro започва да се предлага с 16-цолови колела и още по-сериозни модификации на ходовата част и каросерията, с по-сериозно оразмерени спирачки и блокировка на задния мост като стандартно оборудване. Благодарение на мерките за усилване на структурата на каросерията, товароносимостта при движение извън пътя достига един тон, а клиренсът е увеличен до 246 милиметра (+25 мм). В периода до 1992 година са произведени 2138 екземпляра от тази специално усилена версия с двойно предаване, а от производствените цехове на завода в Грац излизат общо 45 478 автомобила T3 syncro. Моделите от серията са неизменна част от различни експедиции в тежки условия, придружават околосветски пътешественици и служат вярно в горските стопанства и в помощ на професионалистите в тежки терени и пътни условия. Изключително рядка разновидност до тези изведени до експедиционно ниво на възможности и издръжливост автомобили е версията syncro с бордова каросерия. Произведени са едва около 60 от тях, тъй като вследствие на добавянето на системата за двойно предаване и модификациите за използване на 16-цолови колела цената на високопроходимия бордови вариант е била с 50% по-висока от тази на стандартната бордова версия със задно предаване. Днес добре запазените екземпляри този syncro модел са изключителна рядкост и е почти невъзможно човек да ги види като добре поддържани класически автомобили. "Иглата в копата сено" обаче можеше да се види на живо на щанда на Volkswagen Лекотоварни автомобили на изложението Bremen Classic.
T4 syncro дебютира на пазара през 1993 година. Точно до извънредно редкия бордови вариант на T3 syncro, посетителите на щанда на класическото изложение можеха да се срещнат и с един истински световен рекордьор - прочутият Т4 Multivan syncro от 1999 година, с който преди 26 години екипът на Volkswagen Лекотоварни автомобили успя да премине легендарния маршрут "Панамерикана" от Аляска до Огнена земя по-бързо и с по-малко проблеми от всеки предишен пътешественик, решил да пропътува с автомобил разстоянието от далечния север на Северна Америка до далечния юг на Южна Америка. Разбира се, преди да се впусне в това невероятно приключение, Т4 първо трябваше да измине дългия път от идеите в главите на инженерите и чертежите на дъските в развойния отдел до заключителния монтаж на поточните линии. Хвърляйки поглед назад може спокойно да се каже, че премиерата на четвъртото поколение Т4 през 1990 година е истинска техническа революция - нов дизайн, ново задвижване, нови двигатели и въобще - изцяло нова концепция. При нея класическите за предходните поколения боксерни двигатели са изпратени в историята, отстъпвайки място на модерни четири- и петцилиндрови двигатели с водно охлаждане. Те на свой ред вече не са разположени отзад и не задвижват задните колела, а мигрират на предния мост и са съчетани с предно предаване и всички свързани с него предимства. Височината на товарното отделение при Т4 е намалена драстично, улеснявайки достъпа и повишавайки бързината и ефективността на товаро-разтоварните работи, а изместването на седалките на водача и пътника зад предния мост допринася за качествено подобряване на пасивната безопасност. През 1993 година Volkswagen Лекотоварни автомобили добави към гамата на новото поколение и Т4 syncro, при който тягата вече се предаваше отпред-назад, а не обратно.
Multivan T4 syncro по пътя на рекордите. Световният рекорд от 1999 година, ознаменувал невероятното пътешествие от Аляска до Огнена земя, е нагледно доказателство, че в лицето на версията с двойно предаване на новия T4 Volkswagen Лекотоварни автомобили отново има в своята гама един от най-добрите автомобили за приключения на планетата. На 25 септември 1999 година два екипажа с Т4 Multivan syncro потеглят от залива Прудо Бей в американския щат Аляска на път за Ушуая в Аржентина. Предстои им най-дългия маршрут север-юг по продължение на два континента, добил популярност под названието "Панамерикана". Двата автомобила се различават от серийно произвежданите си събратя само по няколко елемента, предназначени да улеснят екипажите по дългия и труден път - увеличен обем на резервоара за гориво, допълнителни светлини на покрива и защитни плексигласови стъкла на фаровете. Маршрутът на Панамерикана поставя хората и машините пред гигантски предизвикателства, свързани както с последиците от земетресението в Мексико, така и с неяснотите вследствие на серията от политически и социални напрежения в страните от Южна Америка. Преодолявайки всички предизвикателства, първият от двата Т4 Multivan syncro с регистрационен номер WOB AZ 152 и екипаж, съставен от професионалните пътешественици Андреас Ренц и Матиас Гьотенауер, достига крайната цел точно след 15 дни, 14 часа и 6 минути. Зад гърба им остават 22 880 пропътувани километра, а на финала ги очаква вписване в "Книгата на рекордите на Гинес". Вторият екипаж с T4 Multivan syncro също достига успешно целта, макар и с няколко дни по-късно от колегите си, забавен от силните бури по маршрута. Рекордното постижение на Multivan T4 syncro в преодоляване на маратонската дистанция е мощен стимул за ръководството на Volkswagen Лекотоварни автомобили и подразделението стартира програма за проектиране на още по-мощни и способни модели със система за двойно предаване. Така Т4 syncro се превръща в трамплин за разработката на моделите PanAmericana - първо като специален модел при поколението Т4, после като специална производствена серия при Т5, а от Т6 насам и като допълнително ниво на оборудване с Allterrain елементи за стандартните версии на модела.
Версията 4MOTION на T5 излиза на пазара през 2004 година. Новото поколение T5 отбелязва официално световната си премиера през 2003 година. Обновената гама от по-мощни задвижващи агрегати и най-вече внедряването на електронната програма за стабилност ESP при него налагат създаването на нова, по-модерна система за двойно предаване, като моделите със задвижване 4х4 излизат на пазара през 2004 година под също новото обозначение 4MOTION. Главната роля в системата 4MOTION се изпълнява от новия многодисков ("ламелен") съединител в маслена баня. Необходимото за аксиално притискане на комплектите дискове налягане на маслото се генерира от две хидравлични помпи - колкото по-високо е то, толкова по-голяма е степента на предаване на въртящия момент и съответно толкова по-голяма тяга се подава към задния мост. Вследствие на изключителното си бързодействие, респ. на съкратеното време за реакция на многодисковия съединител, системата 4MOTION вече може да включва задния мост само при загуба на сцепление на някое от предните колела, подавайки плавно тяга и към задните. Благодарение на тези възможности, в режим на нормално движение по стабилна настилка версиите 4MOTION на Transporter, Caravelle, Multivan и California вече използват само предно предаване, което се отразява много положително на разхода на гориво.
Електронното управление на системата 4MOTION. През 2010 година дебютира и усъвършенстваният вариант на системата 4MOTION, при която се използва нов многодисков съединител и помпа за високо налягане с електронно управление и възможност за поддържане на постоянно налягане от 30 бара на хидравличното масло в резервоара на системата. Така вече не е необходимо системата да регистрира загуба на сцепление на някое от колелата на предния мост, за да насочи част от въртящия момент към задните, защото сигналът за задействане на помпата за високо налягане идва мигновено от сензорите на ESP в момента, в който в колелата се появи тенденция към приплъзване. Така тягата се насочва към колелата със стабилен контакт с настилката в рамките само на стотна от секундата, а новата система 4MOTION успява да се справи с лекота и с най-сложните ситуации на пътя. Допълнително предлаганата блокировка на задния диференциал помага дори в моментите, в които едно от колелата се окаже във въздуха. След 2015 година системата 4MOTION с електронно управление на многодисковия съединител е адаптирана за шестото поколение (T6), а от 2019 година продължава да се използва и в T6.1.
Модерни времена - три моделни серии с двойно предаване. В крак с изцяло новите потребителски нагласи и променените изисквания към разнообразието по отношение задвижването и областите на приложение, гамата на седмото поколение на "Bulli" обхваща три моделни серии - Multivan и базираната на него нова California, изцяло електрическият ID. Buzz и лекотоварната версия ID. Buzz Cargo и не на последно място - новият товарен Transporter и пътническият Caravelle. Разбира се, в новата структура на гамата на Volkswagen Лекотоварни автомобили са включени и варианти с двойно предаване и при трите моделни серии. От есента на 2024 година на пазара дебютираха Multivan и California с новата, първа по рода си рlug-in хибридна система за двойно предаване eHybrid 4MOTION, при която задвижването на задните колела е изцяло електрическо. За разлика от нея, задният мост при новите Transporter TDI 4MOTION и Caravelle TDI 4MOTION се включва чрез електронно управляван диференциал, а при ID. Buzz Cargo Pro 4MOTION и ID. Buzz GTX задвижването на всички колела се осъществява изцяло електрически. По този начин високопроходимите варианти в гамата на Volkswagen Лекотоварни автомобили демонстрират пълна готовност да се впуснат по прашните пътища на Сахара и през 2025 година, предлагайки още по-разнообразни възможности за любителите на приключенията. И разбира се, наличието на пътища съвсем не е задължително...
Класическият Т1 в палата 5 на изложението утолява жаждата на феновете в пряк и преносен смисъл. Обиколката на изложението в търсене на класически автомобилни съкровища е прекрасно, но и изтощително занимание. Затова наред с ценните исторически документи и перфектно възстановените микробуси с двойно предаване, почитателите на класическите автомобили откриха на щанда на Volkswagen Лекотоварни автомобили още един култов представител на богатата класическа колекция на марката. Прочутият "Beck's Bus" предлага известната бременска марка бира - разбира се и в подходяща за водачите, но все така вкусна и утоляваща жаждата безалкохолна версия. "Beck's Bus" отдавна се е превърнал в популярно сред феновете и предпочитано за срещи място по време на различни изложения и търговски панаири - и най-вече в родния Бремен, където лакърдиите, или както ги наричат местните "кльоншнак" на почитателите на класически автомобили в северна Германия продължават с часове. В това издание на Bremen Classic Motorshow веселата компания отново се събра на щанд D08 в палата 5, където на площ от 424 квадратни метра можеха да се видят не само класическите представители на гамата на Volkswagen Лекотоварни автомобили, а и множество класически величия от колекциите на Audi Tradition, Škoda, Autostadt Wolfsburg и Volkswagen Classic. Или както уместно посочиха мнозина от посетителите на щанда - посещението тук си заслужаваше петкратно!
Още в средата на 70-те години на миналия век, поколението T2 се превръща в развойна платформа за разработката на версията на „Bulli“ със задвижване 4х4.
От 1985 година великият микробус на Volkswagen покорява асфалтовите и черните пътища по света и във версия с двойно предаване.
Един от първите T3 syncro с 16-цолови колела по време на заводските изпитания.
От 1985 година към постоянно разрастващата се продуктова гама на марката се присъединява и Transporter syncro със система за двойно предаване с вискосъединител.
Много рядката версия на T3 с 16-цолови колела и бордова каросерия от 1985 година.
Разширенията на арките на калниците са много ярък отличителен белег на 16-цоловите версии.
При T3 syncro е предлагана допълнителна възможност за поръчка на блокировка на диференциала
Специалният модел TriStar е базиран на версията с двойна кабина.
T4 с двойна кабина и бордова каросерия.
T4 syncro на път към рекорда на финала в Огнена земя.
Рекордьорът на Гинес T4 можеше да се види на щанда на класическото изложение в Бремен.
Наред с товарните автомобили с двойно предаване, марката предлага варианти 4х4 и на пътническите си версии като Multivan например.
Rockton е много интересен Kombi вариант с повишена проходимост.
Строителните предприемачи, фирмите за изграждане на железопътни трасета и много други тясно специализирани професионалисти имат нужда от автомобили, които могат да се адаптират гъвкаво към техните изисквания.
При петото поколение Т5 системата за двойно предаване се предлага както за лекотоварните, така и за пътническите версии.
Системата 4Motion позволява преодоляването и на много трудни терени.
T5 4Motion е използван няколко пъти като сервизен автомобил в Рали Дакар.
Допълнително предлаганата възможност за блокиране на диференциала на задния мост компенсира ефективно ограничения ход на окачването.
За разлика от своя предшественик с многодисков вискосъединител, системата 4MOTION използва модерен Haldex съединител.
Всички поколения модели със системи за двойно предаване от 1985 година насам.
Електрическият ID. Buzz GTX е най-мощният серийно произвеждан „Bulli“ с двойно предаване в историята на марката.
Новият Transporter PanAmericana
Изцяло нова разработка – инженерите на Volkswagen Лекотоварни автомобили са съчетали второто поколение plug-in хибридна система на предния мост с изцяло електрическо задвижване на задните колела.
Още в средата на 70-те години на миналия век, поколението T2 се превръща в развойна платформа за разработката на версията на „Bulli“ със задвижване 4х4.
От 1985 година великият микробус на Volkswagen покорява асфалтовите и черните пътища по света и във версия с двойно предаване.
Един от първите T3 syncro с 16-цолови колела по време на заводските изпитания.
От 1985 година към постоянно разрастващата се продуктова гама на марката се присъединява и Transporter syncro със система за двойно предаване с вискосъединител.
Много рядката версия на T3 с 16-цолови колела и бордова каросерия от 1985 година.
Разширенията на арките на калниците са много ярък отличителен белег на 16-цоловите версии.
При T3 syncro е предлагана допълнителна възможност за поръчка на блокировка на диференциала
Специалният модел TriStar е базиран на версията с двойна кабина.
T4 с двойна кабина и бордова каросерия.
T4 syncro на път към рекорда на финала в Огнена земя.
Рекордьорът на Гинес T4 можеше да се види на щанда на класическото изложение в Бремен.
Наред с товарните автомобили с двойно предаване, марката предлага варианти 4х4 и на пътническите си версии като Multivan например.
Rockton е много интересен Kombi вариант с повишена проходимост.
Строителните предприемачи, фирмите за изграждане на железопътни трасета и много други тясно специализирани професионалисти имат нужда от автомобили, които могат да се адаптират гъвкаво към техните изисквания.
При петото поколение Т5 системата за двойно предаване се предлага както за лекотоварните, така и за пътническите версии.
Системата 4Motion позволява преодоляването и на много трудни терени.
T5 4Motion е използван няколко пъти като сервизен автомобил в Рали Дакар.
Допълнително предлаганата възможност за блокиране на диференциала на задния мост компенсира ефективно ограничения ход на окачването.
За разлика от своя предшественик с многодисков вискосъединител, системата 4MOTION използва модерен Haldex съединител.
Всички поколения модели със системи за двойно предаване от 1985 година насам.
Електрическият ID. Buzz GTX е най-мощният серийно произвеждан „Bulli“ с двойно предаване в историята на марката.
Новият Transporter PanAmericana
Изцяло нова разработка – инженерите на Volkswagen Лекотоварни автомобили са съчетали второто поколение plug-in хибридна система на предния мост с изцяло електрическо задвижване на задните колела.